zaterdag 16 oktober 2010

Beautiful People

Het Italiaanse koffiemerk Illy zette zich op de kaart door beroemde designers kopjes te laten ontwerpen. De huidige collectie kopjes, bedrukt met kleurrijk werk van verstandelijk gehandicapten. Dat is ook het idee achter de koffiekopjes van Beautiful People uit Rotterdam. Al zijn de opdrukken niet gemaakt door bekende kunstenaars, maar door mensen met een verstandelijke handicap.Met het schenken van duurzame koffie uit de bergen van Costa Rica, dient Rotterdammer Robert Wolff meerdere doelen: een eersteklas kop koffie voor de consument, een goede prijs voor de boer en bescherming van het tropisch regenwoud.
Enkele jaren geleden liep de directeur van Beautiful People aan tegen Galerie Herenplaats in Rotterdam. Wolff was onder de indruk van hun ‘outsider art’, ofwel kunst die buiten het reguliere circuit ontstaat en een grote mate van originaliteit en zeggingskracht bezit.
,,In 2006 ben ik begonnen met kunstkopjes, zoals Illy ze op de markt brengt. Alleen werken wij niet met kunstenaars maar met mensen met een verstandelijke handicap,” vertelt Wolff. ,,Maar onderschat hen niet, zij maken echt prachtige dingen. Vaak grappig en kleurrijk, recht uit het hart.”
Inmiddels werkt Beautiful People met vijftig kunstwerkplaatsen voor verstandelijk gehandicapten in Nederland, België en Zwitserland. Van elke kilo koffie die het bedrijf verkoopt, gaat een percentage naar de Beautiful People Foundation, die de ateliers ondersteunt.
Eind dit jaar brengt Wolff bovendien een nieuw koffieservies op de markt. Voor de opdrukken op de koffie- en cappuccinokopjes mag het publiek kiezen uit 24 kunstwerken van verstandelijk gehandicapten, die door een jury van kunstkenners zijn geselecteerd. De winnaar wordt begin december bekendgemaakt, waarna de kopjes niet langer alleen op de website van Beautiful People worden verkocht, maar ook door de Bijenkorf.
Wat de makers van de werken aan deze actie hebben? Veel, zegt Wolff. ,,We laten zien dat mensen met een beperking tot veel dingen in staat zijn. Als je ze maar serieus neemt. We kopen hun werken daarom ook aan en zij krijgen bekendheid door het boekje dat bij het servies wordt geleverd.”

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen